Czy piwo tuczy? Obalamy mity na temat kaloryczności piwa

Na pewno już nie raz słyszeliście o tym, że alkohol tuczy. Lepiej nie pij, jeśli dbasz o sylwetkę, uprawiasz sport, czy jesteś na diecie. Czy to prawda? Czy są badania, które to potwierdzają? Dzisiaj obalamy mity dotyczące kaloryczności piwa.

1. Piwo jest kaloryczne. PRAWDA

Rzeczywiście piwo jest kaloryczne i między innymi dlatego dietetycy go nie polecają. Spójrzcie poniżej, 100 ml piwa ma średnio 43 kcal.

Piwo_ tabela kalorii i kalorie

Źródło: http://www.tabelakalorii.net/zywnosc/piwo

 

Chociaż, na tle innych alkoholi, piwo nie wypada najgorzej. Najbardziej kaloryczna jest wódka i inne mocne alkohole oraz białe i czerwone wino.

 

Czy alkohol tuczy? Wyniki badań

Źródło: http://oczymlekarze.pl/zdrowy-styl-zycia/dieta/1128-czy-alkohol-tuczy-wyniki-badan

Zwróćcie uwagę, że piwo nie zawiera tłuszczu i mało węglowodanów. Ale nie oszukujmy się, kto pije 100 ml piwa? W 1 piwie (500 ml) znajduje się 215 kcal.

Dla porównania, 200 kcal mają:

– 500 ml coca-coli
– 3 duże jajka
– 3/4 snickersa
– 250 g fileta z piersi kurczaka
– pół pączka
– 3 średnie jabłka.
– 1/2 opakowania zupki chińskiej.

Kalorie kaloriami, ale wszystkich zastanawia pytanie: czy piwo tuczy?

2. Piwo tuczy. PRAWDA I MIT

Jak sami widzicie, piwo nie jest produktem ogromnie kalorycznym. Samo w sobie nie powoduje przybierania na wadze. Jednak problem rodzi się gdzie indziej, a mianowicie w głowie. Alkohol wpływa na odczuwanie głodu, a to oznacza, że podczas picia jecie więcej. Według teorii bilansu kalorycznego człowiek powinien spalać kalorie, które przyjmuje. Gdy jednak pije dużą ilość alkoholu, do tego pożera spore ilości jedzenia – nie jest w stanie tego spalić. A nadmiar kalorii odkłada się w organizmie jako tzw. zbędne kilogramy.

3. Piwo powoduje pojawienie się „piwnego brzuszka”. PRAWDA I MIT

Głównie dotyczy to mężczyzn. Kto nie spotkał na swojej drodze pana z piwnym brzuszkiem? Czy rzeczywiście to piwo w tym przypadku jest winne? Sprawa była badana przez naukowców, ale nadal pozostaje kontrowersyjna. Niektóre badania potwierdzają tę tezę, inne jednak pokazują temat nieco szerzej. Wskazują na styl życia osób, które często piją piwo. W wynikach badań większość osób z piwnym brzuchem nie prowadziła aktywnego trybu życia i przyjmowała bardzo dużą ilość kalorii w ciągu doby. Tutaj też pojawia się znowu temat bałaganu, który powoduje alkohol w odczuciu sytości i… koło się zamyka. Dlatego naukowcy są zgodni co do tego, że zjawisko piwnego brzucha powinno się nazywać brzuchem alkoholowym. Każdy alkohol zmniejsza również poziom testosteronu u mężczyzn, wzrost poziomu kortyzolu, co może prowadzić do kumulacji tłuszczu wewnątrz organizmu. Brzuszek, o którym mówimy niekoniecznie jednak musi być związany z tłuszczem, ale też z rozciąganiem żołądka. Wypicie 3 piw oznacza „wlanie w siebie” 1.5 l płynu.

4. Sportowcy nie powinni pić dużej ilości piwa. PRAWDA

Spójrzmy na składniki odżywcze zawarte w piwie niepasteryzowanym. Piwa, które zostały poddane pasteryzacji, mają niższą zawartość witamin i minerałów. Ma to związek z przebiegiem procesu pasteryzacji, czyli podgrzaniem piwa do temperatury 60 stopni Celsjusza. W tej temperaturze niszczeją drobnoustroje, ale też cenne składniki trunku.

PIWO - wartości odżywcze i walory lecznicze. W jakie witaminy i...

Źródło: http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/piwo-wartosci-odzywcze-i-walory-lecznicze-w-jakie-witaminy-i-mineraly-_41656.html

Nie wygląda to źle. Można nawet powiedzieć, że piwo niepasteryzowane jest bogate w witaminy i minerały. Dlatego 250 ml po intensywnym wysiłku nikomu nie zaszkodzi 🙂 Szczególnie ze względu na zawartość witamin z grupy B. Dlaczego jednak dietetycy nie polecają dużej ilości alkoholu sportowcom?

– zaburza zbilansowaną dietę. Jak już wiesz, zaburza uczucie sytości, więc skłania do spożywania zbędnych kalorii.
– odwadnia, zmusza uwalnianie większej ilości wody do moczu.
– wpływa na metabolizm organizmu. Piwo zakłóca produkcję glukozy.
– wpływa negatywnie na koncentrację, energię i wytrzymałość nawet drugiego dnia po spożyciu.

Podsumowując, wszystko jest dla ludzi, ale w umiarze 🙂


Sportowcom i osobom dbającym o sylwetkę polecamy piwa o niskiej zawartości alkoholu lub bezalkoholowe, które możecie ocenić i skomentować w aplikacji TopBeer. Do ściągnięcia tutaj:

google-play-badge (1)

https://topbeer.pl/aplikacja-android


I jeszcze jedno na koniec. Nie odmawiajcie sobie przyjemności! Degustujcie piwa różnych gatunków. Sprawdźcie w appce TopBeer Top100 najlepiej ocenionych piw i dzielcie się wrażeniami ze znajomymi.

Tekst powstał na podstawie wiedzy ogólnej i wyników badań. Nie jestem dietetykiem, lekarzem, ani trenerem 😉

Źródła:
http://porady.zdrowo.info.pl/alkohol.html
http://potreningu.pl/articles/2786/alkohol-hamuje-synteze-bialek-miesniowych
http://neuroskoki.pl/co-alkohol-robi-z-mozgiem/
http://oczymlekarze.pl/zdrowy-styl-zycia/dieta/1128-czy-alkohol-tuczy-wyniki-badan